اليوم: الأحد-03 مارس 2024 09:20 م

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ، جامعة عدن هي ا...
يدشن مركز المرأة للبحوث والتدريب في جامعة عدن موقعه الإلكتروني الجديد كانجاز تقني متميز يضاف إلى الوسائل الع...

إعــلانــــــــات

السبت, 11, فبراير, 2023
كُتب بواسطة : أ. دنيا عدنان خليل

 

إشكالية النوع الاجتماعي في الدراسات المُعاصرة(دراسة ثقافيةنقدية)

الباحثة : سماح علي عبده يوسف

الاشراف : أ.د. أسماء أحمد الريمي

2020م

تتناول هذه الدراسة والموسومة ب "إشكالية النوعالاجتماعي في الدراسات المعاصرة" مناقشة  وضع المرأة والاشكالياتالتي رافقت مسيرة نضالها من أجل اثبات حقوقها. على هذا الأساس فهي تدرس كونيةالمرأة في عدة حقب تاريخية مقرونة بمدى استيعاب الجانب الذكوري لدورها فيالمجتمعات المتعاقبة بالاعتماد على الدراسات الحديثة في هذا الجانب. ومن هذا المنطلق،تندرج هذه الدراسة في إطار الدراسات الثقافية النقدية والتي تم مناقشتها بالتفصيلفي الفصول التالية:                           

الفصل الأول: يعطي هذا الفصل مقدمة عامة عن موضوع الدراسةلتوصيف مجالها وأهدافها وأسئلتها وبناء فصولها.

الفصل الثاني: نظراً لأن إشكاليات النوع الاجتماعي لهاجذور متأصلة منذ القدم، لم تغفل هذه الدراسة تلك الجذور. لهذا السبب تم التطرق إلىمناقشة وضع المرأة في الدراسات الفلسفية في مرحلة ما قبل الميلاد وفي تاريخالفلسفة اليونانية القديمة. واستناداً إلى دراسات حديثة في هذا الجانب، يتمفي   الفصل الثاني توضيح وضع المرأة في تلكالمرحلة كون الفلسفة كانت علماً سائداً وكان للمرأة فيها دوراً مطموساً واقصاءًمتعمداً دفعت مقابله ثمناً تعدى حدود التنكيل وعدم الاعتراف بفكرها وبعلمها، ووصلبها للتعرض إلى التصفية الجسدية كما حصل مع شهيدة الفلسفة هيباتشيا* الاسكندرانيةوالتي تم تصفيتها على أيدي رجال ينتمون إلى مرجعية دينية.                                                                       

  يتدرج النقاش في الفصل الثاني لتوضيح كونيةالمرأة في فلسفة القرن الثامن عشر بالإشارة إلى أفكار روسو* ونيتشه* المنتقصة مندور المرأة في بناء الفكر وترسيخ الابداع مما يدل على الاقصاء المتعمد للمرأةوانكار دورها في بناء المجتمعات.

 وبناءً على ما تقدم، يتوسع النقاش ليكشف وضعالمرأة في الأبعاد التالية:

- المرجعياتالدينية مثل الهندوسية واليهودية والمسيحية والإسلام.

- الدراسات الثقافية لمناقشة هوية المرأة في بعض المؤلفات اعتماداً علىمجموعة من المؤلفين مثل بيار بوردي*و والكسندرا كولنتاي* وسيمون دي بوفوار* واحلاممستغانمي*.                                   

- الدراسات المعاصرة لإشكالية الاقصاء التاريخي لدورالمرأة والذي تسبب في إشكالية الاقصاء السياسي للمرأة العربية.                                                                                             

 الفصل الثالث: يتمحور النقاش في هذا الفصل حول الحركات النسوية العالمية والعربية .في إطار الحركة النسوية العالمية، تناقش الدراسة دور المرأة في الحركات النسوية فيأمريكا والمانيا  وروسيا وبريطانيا ومايتعلق بها بخصوص نشأتها وتطورها واشكالياتها.   

 فيما يخص الحركة النسوية العربية، تناقش الدراسةمراحل تطورها واشكاليتها وكيفية تعامل المجتمعات العربية معها.

الفصل الرابع: ينساب النقاش لعرض صورة عن الحركة النسويةعلى الصعيد المحلي وتحديداً في عدن وبيان مراحل تطورها واشكالياتها مع الاشارة إلىرائداتها اللاتي برز دورهن منذ العشرين سنة الأخيرة من الحكم البريطاني لعدن حتىوقتنا الحاضر.  

الخاتمة: وفيها خاتمة الدراسة والنتائج التي ترتبتعليها.

 

Abstract

This study, entitled "The Problem of Gender in ContemporaryStudies". It discusses the situation of women and the problems thataccompanied their struggle in order to prove their rights. On this basis, itdiscusses the universality of women in several historical periods coupled withthe extent to which male accept her role in successive societies and inconnection with recent studies related to this aspect. In this sense, this studyfalls within the framework of cultural and critical studies. The current studydiscusses the topic in detail in the following chapters:

Chapter 1: This chapter provides a general introduction to thetopic of the study to describe its field, objectives, questions and chaptersconstruction.

 Chapter2: Since gender problems have deep roots in ancient times, this study does notforget these roots and takes it in consideration. For this reason, thediscussion of gender has been started from the studies of philosophy in thepre-Christmas period as well as in the history of ancient Greek philosophy.Based on recent studies on this aspect, this chapter clarifies the status ofwomen at that stages, because philosophy was a dominant science at that time,in which male denied her participation and subjected her to intended exclusion.This negative attitude towards women participation in philosophy and othersciences led to abuse and non-recognition of women thought and knowledge. Thematter reached to exposure to assassination as it happened with the martyr ofphilosophy Hepachia of Alexandria, which was assassinated by men belonging to areligious reference.

The discussion in the second chapter is devoted to clarifying theuniversality of women in the philosophy of the 18th century by referring to theideas of Rousseau and Nietzsche, which look down to the role of women in theinspiring thoughts and the consolidation of creativity. This indicates theexclusion of women and the denial of their role in building societies.

Based on the above information, the discussion has been expanded toreveal the status of women in the following dimensions:

-Religious references such as Hinduism, Judaism, Christianity andIslam.
- Cultural studies to discuss the identity of women in some works based on agroup of authors such as Pierre Bourdieu, Alexandra Colentai, Simon de Beauvoirand Ahlam Mostaganemi.
- Contemporary studies relating to the problem of historical exclusion for therole of women, which caused the problematic political exclusion of Arab women.

Chapter 3: The discussion in this chapter focuses on three types offeminist movements. These are global, Arab and local movements. Within theframework of the ‘global’ feminist movement, the study discusses the role ofwomen in the feminist movements occurred in America, Germany, Russia andBritain. It also discusses its emerge, development, and problematic issues.

With regard to the ‘Arab’ feminist movement, the study discussesthe stages of development and the problematic issues as well as the matter ofhow the Arab societies deal with them. Then the discussion smoothly goes topresent a picture of the feminist movement at the ‘local’ level, specificallyin Aden, and the stages of its development in addition to its problematicissues, with reference to the pioneers, whose role has emerged since the lasttwenty years of the British rule over Aden until the present time

ChapterFour: This chapter presents the results of this study, on the basis of whichthe recommendations were formulated.