اليوم: الأحد-03 مارس 2024 09:12 م

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ، جامعة عدن هي ا...
يدشن مركز المرأة للبحوث والتدريب في جامعة عدن موقعه الإلكتروني الجديد كانجاز تقني متميز يضاف إلى الوسائل الع...

إعــلانــــــــات

السبت, 11, فبراير, 2023
كُتب بواسطة : أ. دنيا عدنان خليل

دور منظمات المجتمع في التمكين السياسي للمرأة "مؤتمر الحوار الوطني الشامل أنموذجاً"

الباحثة: نبيلة علي محمد عبدالرب العقربي

الاشراف: أ. د. توفيق مجاهد سالم

2018 م

 الرسم التخطيطي للطباعة ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط العام ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، التخطيط ، مفهوم المجتمع ، المجتمع المدني (  يعرف بالمعلومات المشتركة) المؤسسات التي نشأت في القطاع الخاص . _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

          ويمكن أن ينضم تحت لواء منظمات المجتمعالمدني والأحزاب السياسية لأهلية ، والتي تصنف حسب طبيعتها إلى خيرية تعاونية ، تشارك مع تجمعيات ، تتعاون مع جمعيات ، ومراكز بحث وإعلام وحقوق إنسان وحقوق الدفاع عن حقوق ومصالح مختلفة.

          ومفهوم المجتمع نضج في الغرب على الفيلسوف أرسطو طاليس والذي دعا بمفهومه إلى تكوين مجتمع سياسي (البرلمان) تسودفيه حرية التعبير

تم اتخاذ القرار في البرلمان بشأن اتخاذ القرار ورسم في الدول ، أمريكا السياسية والشعبية الأخرى ، _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ دورها في هذه _ الفرصة لتكون قادرة على المشاركة في المسابقة وتغييرها للمشاركة في المسابقة . _ _

          المجتمع المدني والمجتمع المدني المجتمع المدني ، وارتبط المجتمع المدني المجتمع المدني ، وانتشر استخدام مفهوم المجتمع المدني ، وإيدلوجية المجتمع المدني ، بإيديولوجية المجتمع نشر الديمقراطية البرنامج الذي يعمل على دعم قضاياالمرأة والتمكين .

          نشوء مؤسسات المجتمع المدني وتطورها في اليمن بعد تحقيق الوحدة وإعلان الجمهورية اليمنية في 22 مايو 1990 حدث تحول كبير في فلسفةالنظام السياسي ، وكذلك الدولة الجديدة ارتباط مبادئها بالديمقراطية والتعدديةالسياسية العامة ، حقوق الإنسان والحريات ، وحريات المواطنين في تشكيلاتوالمن الحكومية المستقلة التي تدافع عن مصالحهم ، ويعبرون من ثغر عنطموحاتهم ورغبتهم في المشاركة في صناعة القرار.

          بعد ذلك ، بدأت مؤسسات المجتمع المدني   في الظهور ، وارتبطت بهذا المفهوم لدى المجتمع المحلي ، وكذلك آليات للدفاع أو حتى مطالب مصالح الفئات المهنية وإشاعة الديمقراطية والديمقراطية. وإقرار حق المواطنة والمساواة القانونية للجميعوشرعية الحكم.

           هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي لعبتهم المجتمعات المجتمع المدني   من خلال المتغيراتالتي مرت بها اليمن منذ ثورة التغيير في 2011 م مروراً بالمراحل الأخرى ، وكيفاستطاعت المرأة اليمنية أن تثبت تواجدها في هذه الثورة والمتغيرات التي حدث حتى انعقاد مؤتمر الحوار الوطني الشامل في 18 مارس 2013 م وكيف كان لمن المجتمع. دعم المرأة   من خلال مجموعة شركات ، وفعاليات الأنشطة والفعاليات المتعددة لدعمها في المواقع المتكاملة ، وكيفاستطاعت المرأة أن تحقق نجاحاً في تواجدها في أعمال كعضو ، كرئيسلأهم الفرق ، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي واحياناً واحياناً وعرضها وعرضها في المشاريع وتقديم   عينة مقصودة من منظمات المجتمع ، وجميعهم مشاركون في مؤتمر الحوار الوطني الشامل.

وكذاقامت الباحثة برصدات ورصدات وورقات العمل ، ونتائج مختلف الفعالياتوالملتقيات وأعمال الورش والندوات والمؤتمرات والاجتماعات الأخرى اجتمعت حولموضوع واحد هو دعم مطالب المرأة في مؤتمر الحوار الوطني الشامل.

          من خلال الدراسة العودة للدراسات والوثائق المتعلقة بالوثائق ، وهي دراسة مختلفة من حيث موضوعهاوإطارها التطبيقي ، فهي دراسة موضوع دور المجتمع المدني في التمكين السياديلمرأة (مؤتمر الحوار الوطني الشامل أنموذجاً) وداعد هذه الدراسة أول دراسة علميةتتناول هذا الموضوع.

و وصلت هذه الدراسة إلى النتائج الآتية منها:

1-  استطاعت منظمات المجتمع المدني أن تؤدي دوراًمتميزاً ومهماً في دعم المرأة اليمنية قبل انعقاد مؤتمر الحوار وأثناء انعقاده منخلال إقامة الفعاليات والأنشطة الداعمة لها والتعريف بحقوق المرأة اليمنية في جميعالمستويات، ومنها حقها في التمكين السياسي. واستطاعت هذه المنظمات أن تُعرف المرأةبحقها في الكوتا، واستطاعت هذا المنظمات أن  تؤدي دوراً مهماً في توعية المرأة من خلال الورشوالأنشطة والفعاليات والندوات والمؤتمرات التي كانت تقوم بها للتعريف بالحقوقالسياسية للمرأة  ومنها حقها بتمكينها في توليمناصب عليا في صناعة القرار السياسي، كما لا ننسىالدعم الدولي من خلال مبعوث الأمين العام للأمم المتحدة الذي رفض أي ترشيح لأيقوائم للأحزاب المختلفة الا إذا كانت تضم نساء .

2-     من خلال الوصول بها إلى المشاركة فيأعمال المؤتمر الوطني الشامل وعضويتها وتوليها مهام إدارة وترؤس بعض الفرق، وهذا ماتطرقت له الباحثة في الفصل الثالث من رسالتها من خلال مقابلتها عدداً من الأعضاء المشاركينوالعضوات المشاركات  في أعمال المؤتمر الوطنيالشامل، وكذا بعض منظمات المجتمع المدني الذي كان لها الدور الفعّال في دعم قضية المرأةوتمكينها سياسياً .

3-  من أهم المكاسب التي استطاعت المرأة اليمنية أنتحققها هي انتزاعها حقها في التمثيل السياسي لها وحصولها على نسبة تمثيل لا تقل عن(30%)كحد أدنى، وأيضا استطاعت المرأة اليمنية أن تثبت قدرتها وجدارتها في إدارة أعمالالمؤتمر من خلال تولي مهام فرق المؤتمر وترؤسها أهم الفرق ، وكذا من ناحية إعدادالتقارير ورفعها، فقد استطاعت المرأة أن تؤدي دوراً مهما 

وبناءً على النتائج أوصت الدراسة بمجموعة منالتوصيات منها:

1-  الدراسة

2-  العمل على إنشاء هيئة وطنية مستقلة  للنساء تضم الجمعيات واللجان والهيئات النسويةودوائر المرأة في كل الأحزاب والمجالس والأجهزة الحكومية والمجتمعات المحلية، تشاركفي صياغة السياسات العامة وتقويمها، والرقابة على تنفيذها وفقاً لمعايير واعتباراتمفهوم النوع الاجتماعي، لتوحيد جهود النساء في نضالهن من أجل المساواة والقضاء علىمظاهر الانتهاكات لحقوقهن من دون تمييز، ويحق لها إبلاغ الجهات القضائية عن أيانتهاك لتلك الحقوق، ولها أن تتدخل بالدعوى المدنية منضمة إلى المتضرر أو أن تطعنلمصلحتها في الأحكام  .

3-  إلزام الأحزاب السياسية بالمساواة في تكافؤ الفرصبين الذكور والإناث في هياكل الأحزاب والتنظيمات، لضمان حق المرأة في العمل السياسيبشكل كامل.

4-  مواصلة حملات الدعوة وكسب التأييد والمناصرةلقضايا المرأة وخاصة قضية تمكين المرأة سياسياً من خلال التنسيق مع الجهات الرسميةوغير الرسمية.

5-  إقرار قانون الكوتا النسائية في الدستوروالقوانين ذات العلاقة مثل قانون الانتخابات لضمان إشراك المرأة في الحياةالسياسية والعامة, مع الالتزام بمرجعيات الشرعية الدولية المتعلقة بحقوق الإنسانوحقوق المرأة بشكل خاص .

6-  تنفيذ حملات مستمرة من البرامج التوعوية التيتهدف إلى التنشئة السياسية للمرأة بغرض توسيع معارفها بالعمليات الانتخابية ورفعالوعى لديها بأهمية المشاركة السياسية.

7-   تصحيحالنظرة النمطية تجاه المرأة التي تتضمنها الكتب الدراسية والبرامج الإعلاميةوالبرامج الحزبية.

8-  تمكين المرأة  القانونية من المشاركة في صياغة القوانينوالتشريعات المختلفة حتى تتمكن من طرح مطالب النساء وتحقيق رؤية متساوية مع الرجلفي مواد ونصوص تلك التشريعات والقوانين من خلال تواجدها في المجالس النيابية .

9-  تعُد النـظرة المتكاملة لحقوق المرأة هي المدخلالصحيح والأفضل نحو توسيع خيـاراتها وتمكينها من المشاركة سياسيا وتنموياً،والارتقاء بها دعامة أساسية للارتقاء ونهضة المجتمع بشكل عام ، مع وجود نص دستورييكفل للمرأة حقوقها.

Abstract of the Study

As explained the subject of thestudy that intent to the problem, and this problem clarify the general title ofthe study for research and study to knowing of the role of civil societyorganizations in the political empowerment of women. Hence, it is important tomention the most important concepts of the study, and it is the concept ofcivil society, where it is defined as the total of political, economic, socialand cultural institutions that operate in their respective fields in relativeindependence from the authority of the State and from the profits of companiesin the private sector. And Civil society organizations can join the forces,political parties and NGOS that are classified by nature into cooperativecharitable societies, mass organizations, development institutions andorganizations, research and media centers and institutions, human rightsorganizations,

The concept of civil societymatured in the foreign people by the philosopher Aristotle Thales, who calledfor the formation of a political society (parliament) that valuable in it thefreedom of expression prevails and legislates laws to protect (save) thejustice and equality. Empowerment, however, is restricted the political Societyto a group of elites in the society without giving the women the right toempowerment and right of the citizenship.

The political empowerment ofwomen is make the women empowered and get the possibilities and empowered meanshave ability to be essential of change. To reinforce their capacities andstrengthen in political participation by participating seriously andeffectively in the activities of other political and popular organizations,etc.., to bring women into decision-making positions in society and inparliament for decision-making and policy-making in countries and to enhancetheir role in these sites so that they can change their reality and changeothers Individuals, groups or change all the entire society.

Civil society is one of thecomponents of a democratic society. The prevalence of the concept, especiallyafter the collapse of the socialist bloc, and the spread of the so-calledneo-liberal agenda, were linked to the agenda of reducing the role of the stateto a minimum, and strengthening the role of civil society. With the ideology ofspreading democracy and spreading it to rid itself of authoritarianism anddeepen development, it plays a major role in supporting and empowering women'sissues.

The emergence of civil societyinstitutions and their development in Yemen after the achievement of unity andthe declaration of the Republic of Yemen on 22th \May\ 1990 linked to a majorshift in the philosophy of the political system. The new state hopes theirinterests and expresses their ambitions and desire to participate in decision-making.

Civil society organizations began to emerge. This emergencewas linked to a theoretical culture among elite intellectuals about the trueconcept of the function of civil society institutions as a pillar or conditionof a modern civil state, with mechanisms to defend or to meet demands, protectthe interests of professional groups, . And the recognition of the right ofcitizenship and legal equality for all and the legitimacy of governance.

This study aimed to know therole played by civil society organizations through the changes that Yemen hasundergone since the revolution of change in 2011 through the other stages, andhow Yemeni women were able to prove their presence in this revolution and thechanges that took place until the comprehensive national dialogue conference on18th \March\2013, and how the community organizations have a greatrole in supporting women through their advocacy and the establishment ofvarious activities and events to support them in their presence in the work ofthe conference, and how the woman was able to achieve great success in herpresence in the work of the conference as a member and president of the ninemost important teams. The researcher used the analytical descriptive and sometimeshistorical method. The study sample consisted of (60) participants (35 women)and (25 men) in additional(15) civil society organizations, all of themparticipating in the comprehensive national dialogue conference.

As well as the researchermonitor and analyze many of the working papers, and the results of variousevents and forums and workshops, seminars, conferences and other activitiesthat met on one subject is to support the demands of women in the comprehensivenational dialogue conference.

We believe that this studydiffers in terms of its subject and its practical framework. It deals the roleof civil society organizations in the political empowerment of women (thecomprehensive national dialogue conference). This is the first academicscientific study on this subject.

 

Thisstudy reached the following results:-

1-   Civilsociety organizations have been able to play a special and important role insupporting Yemeni women before and during the dialogue conference through doingthe activities and activities supporting them and introducing Yemeni women'srights at all levels, including their right to political empowerment. Theseorganizations were able to know women's right to quota. These organizationswere able to play an important role in raising women's awareness through workshops,activities, events, seminars and conferences to promote women's politicalrights, including their right to hold senior positions in politicaldecision-making. We also do not forget international support through the UNsecretary – general`s envoy who   hasrejected any nomination for any party`s rules unless it Includes  women.

2-   Thecivil society organizations played a distinguished role by supporting andassisting Yemeni women by reaching them to participate in the work of thecomprehensive national conference and its membership and assuming the tasks ofmanaging and presiding some teams. This is what the researcher discussed in thethird chapter of her message through a number of members Participants in thecomprehensive national conference, as well as some civil society organizationsthat had an active role in supporting the cause of women and their politicalempowerment.

3-   Themost important gains that Yemeni women can achieve are extracted  their right to political representation andobtain a representation rate of not less than (30%) minimum, and also able toprove the Yemeni women and their ability to manage the work of the Conferenceby taking over the functions of the conference teams And headed by the mostimportant teams, as well as in terms of preparing and raising reports, womenwere able to play an important role in the work of the conference and surprisedeveryone.

 

Basedon the results, the study recommended a number of recommendations, includingthe following things:-

1.   In preparingthis letter, the researcher concluded with many recommendations todecision-makers to help women take leadership by raising the level ofparticipation of Yemeni women in quantity and quality and promoting women'saccess to decision-making positions to participate in political life bysupporting capacities Institutional framework for non-governmentalorganizations on women's issues and the type of the social .

2.   Towork towards the establishment of an independent national commission for women,including associations, committees, women's bodies and women's departments inall parties, councils, government bodies and local communities, to participatein the formulation and evaluation of public policies and to monitor theirimplementation in accordance with the concepts of the type social  and considerations to unify the efforts ofwomen in their struggle for equality .And to eliminate violations of theirrights without discrimination, and are entitled to inform the judicial authoritiesof any violation of those rights, and may intervene in the civil lawsuit joinedto the victim or to appeal to the interests of the provisions.

 

3.   To obligepolitical parties to equalize opportunities between men and women in thestructures of parties and organizations, in order to guarantee the right ofwomen to all political work.

4.   Continueadvocacy and advocacy campaigns and advocacy for women's issues, especially theissue of women's political empowerment through coordination with official andnon-official bodies.

5.   Adoption of thequota law for women in the Constitution and related laws such as the electionlaw to ensure the involvement of women in political and public life, whileadhering to the references of international legitimacy on human rights andwomen's rights in particular.

6.   The implementationof ongoing campaigns of awareness programs aimed at the political formation ofwomen to expand their knowledge of electoral processes and raising awareness ofthe importance of political participation.

7.   Correcting thestereotypical  view of women contained intextbooks, media programs and party programs.

8.   Enable legalwomen to participate in the drafting of various laws and legislations so thatthey can raise the demands of women and achieve an equal vision with men in thearticles and texts of these legislations and laws, through its presence in theparliaments.

9.    النهج المتكامل لحقوق المرأة هو الطريق الصحيح والأفضل لتوسيع خياراتها وتمكينها من المشاركة سياسياً وثقافياً ، وتعزيزها كأساس لنهضة ونهضة المجتمع بشكل عام ، مع نص دستوري يكفل حقوق المرأة.