اليوم: الأحد-03 مارس 2024 08:59 م

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ، جامعة عدن هي ا...
يدشن مركز المرأة للبحوث والتدريب في جامعة عدن موقعه الإلكتروني الجديد كانجاز تقني متميز يضاف إلى الوسائل الع...

إعــلانــــــــات

الجمعة, 10, فبراير, 2023
كُتب بواسطة : أ. دنيا عدنان خليل

أحكام الخُلع في قانون الأحوال الشخصية اليمني "دراسة مقارنة"

الباحثة : ميرفت عبده محمد صالح

الاشراف : أ.د. أشواق بن بريك

2019 م

 

من خلال هذه الأطروحة توصلت إلى الاستنتاجات التالية:

1-     يحرص الإسلام على تماسكالأسرة وحمايتها من مظاهر التفكك ، ولتحقيق ذلك يجب أن نكون مدركين لأهمية الأسرةودورها ، فلا يجب أن نترك عواطفنا وشغفنا تحكم في اختيار حياة الشريك ، و أن يتعرفكل منا على طبيعة الآخر.

2-    يجب على كل من الزوجينمناقشة سبب سلوك الشخص الآخر.

3-      الإسلام نهج واقعيوعملي لحل الخلافات بين الزوجين.

4-     بادر الله قاضيين للعملعلى الإصلاح بين الزوجين ، وإزالة أسباب الخلاف والخلاف بينهما.

5-       التفريق هو إنهاءالعلاقة بين الزوجين بحكم القاضي بناء على طلب أحد الأسباب ، مثل الشقاق والضرروعدم الإنفاق أو بدون طلب أحدهما حفاظا على حق الشرع كأنه من تمرد الزوجان.

        6- الخلع شرعي فيالإسلام وله دليل من الكتاب والسنة والإجماع.

7- الخلعهو إنهاء العلاقة الزوجية ، إما بالتراضي بين الزوجين ، وإما من قبل القاضي.

8- ولميرد كلام الخلع في حديث النبي صلى الله عليه وسلم إلا في موضع الاستهزاء والقذف.

9-   ولم يتجاهل الإسلامجانب المرأة الذي له نفس مشاعر الرجل ، وأعطاها حقًا مماثلاً للزوج وهو الخلع.

10- حقالخلع الذي منحه الإسلام للمرأة ، سيكون مسؤولاً عن كيفية استخدام هذا الحق ، علىالنحو الذي يقيده الفقه الإسلامي (الشريعة) قيود وظروف خاصة.

11- نهىالإسلام عن إجبار الرجل على زوجته حتى كسرته ، وألزمه برد ما أخذ منها إذا فعل ،وإلا كان ذلك مكسبًا غير مشروع.

12-    والخلع موضوع معظمالوصاياقد يكون جائزًا أومكروهًا أو ممنوعًا.

13- الخلعللمقاصة من قبل الطرفين ، وبالتالي يجوز للزوج والزوجة الرجوع عن ادعائه بالمخالفةقبل قبول الطرف الآخر ، وقبل خروج المجلس (المحكمة).

14- ورباطالتجريد إذا كان موقعا بكلمة الخلع ، أو عنابره ، وإذا وقع بالطلاق ، أو دوائرهكان طلاقا.

15- قالالنبي صلى الله عليه وسلم لثابت: ارجع حديقتك وطلقهاوهذا دليل على وجوبه ، ولا يدل على الهداية والإصلاح.

16- منحق طلاقه كلاعي عليه فيجوز خلع الفاحشة ، ولا يصح خلع (كلا) الصغير والمجنون ، إلامعصية الأب له. ويجوز الابن الصغير أو المجنون إذا رأى فيه مصلحة.

17- خلعالرجل الميت جائز ونافذا ، سواء كان مهر المثل أو أقل ؛ لأنه إذا طلق بغير عوض فهوحق ، ولكن لأن التعويض حق وأرجح حتى لا يضيع الورثة. حقوقهم بهذا الخلع.

18- يصحخلع (كلا) الزوجة المريضة المميتة متى عرفت من جهة ، لأنها تعويضاً بيعاً ، ومنهذا الجانب تكون عموماً كولا للزوجة العادية.

19- يجوزالخلع في حال الحيض أو النفاس أو الطوهر الذي يجامعه.

20- لاينبغي أن يزيد أجر الخلع على ما دفعه الزوج لزوجته من الصداق.

21- يجوزفي "الكلي" أن يتم بغير عوض ، لأنه عقد بالتراضي ، ولا يشترط التعويض فيحال قبول الإيجاب.

22- ويجوزأن يكون التعويض في الخلع لبعض المزايا والحقوق.

23- يجوزفي الخلع الحصول على مهر المطلقة تعويضاً ، سواء أُخذ المهر المعجل أو تأخر ؛ لأنالمهر المؤجل دين على الزوج.

24- لايجوز الثواب في الخلع لإعطاء الزوجة حق السكن في البيت ، حتى لو اشترط الزوج ذلك ؛لأنه حق لله ، ونقض حقالشرع باطل.

25- يمكنأن تكون النفقة عوض الخلع ؛ لأنها حق للزوجة ، ولها أن تبطل حقها.

26- يجوزفي ثواب الخلطات أن يكون دعم السكن.

27- يجوزالرضاعة عوضا عن الخلعإذا سمح للأب باستئجار رضاعة أخرى ، فيفضل أن ترضع أم الطفل منه ،وتكون أجرها من أجرها كله.

28- لايجوز التنازل عن حق الحضانة ؛ إنه حق للطفل لا لأمه ، فالأولى للطفل أن يكون مع أمه.

29- لايجوز التنازل عن حقوق الزوجة القانونية والمالية بسبب الخلع.

30- لايوجد شرط لعبارة أو صياغة محددة الذي يطلب من كلا الطرفين ، كل فصل بمكافأة تعتبرشكلاً صحيحًا.

31- لايجوز الخلع بالتبادل.

32- لايجوز العودة بصيغة الخلع ؛ لأن حكمة الخلع أن للمرأة قرارها ، وهو خال تماما منزوجها ، وتتخلص من الفتنة الزوجية.

33- يجوزالتوكيل في الخلع من كل من الزوجين وأحدهما على حدة.

34- يجبعلى وكيل الزوج أو وكيل الزوجة في الخلع أن يفعل كلا الأمرين لما فيه منفعة موكله، فلا ينقص وكيل الزوج ما له حقه ، إذا كان قادرًا على زيادته ، فليفعل ذلك أيضًا.وكيل الزوجة ، إذا استطاع أن يأخذها أقل مما فعل.

35- يجوزللمطلقة (في حالة التفريق) أن تطلب الخلع إن شاءت ، فيحق لها ذلك ؛ لأنها زوجة ولاتزال تحت سلطة زوجها.

36- عندالاختلاف في مقدار الأجر أو نوعه ، فالزوجة هي التي تقرر ، قال النبي صلى اللهعليه وسلم: (حق على المدعى عليه) ، والفراق كامل.

37- الخلعإذا كان التراضي بين الزوجين لا داعي لحضور القاضي وأذنه ، وإذا نتج عن الفرقةوالخلاف بين الزوجين ، فإن حضوره وإذنه ضروري للغاية لحل الخلاف والخلاف بعد الخلع. .

 

Abstract

Throughthis thesis I have reached the following conclusions:

1-       Islamis keen on the cohesion of the family and protection from the manifestations ofdisintegration, and to achieve this must be aware of the importance of thefamily and its role, we should not let our emotions and passionjudge in thechoice of partner life, and that each one of us recognize the nature of theother.

2-       Eachof the spouses should discuss the cause of the other person's behavior.

3-       Islamis a realistic and practical approach to resolving differences between spouses.

4-       Allahinitiated two judges to work on the reform between spouses, and remove thecauses of conflict and discord between them.

5-       Separationis the termination of the relationship between the spouses by virtue of thejudge at the request of one of the reason, such as schism, damage andnon-spending or without the request of one to preserve the right of Sharia asif one of the couple rebelled.

6-       Khula' (is asked by the husband or wife) is legitimate in Islam and has evidencefrom the Qur'aan, Sunnah and consensus (the opinion of Islamic scholars).

7-       Khula'is the termination of the marital relationship, either by mutual consent ofthe spouses, or by the judge.

8-       Thewords of Khula 'did not respond in the hadeeth of the Prophet peace be upon himonly in the place of mocking and slander.

9-       Islamdid not neglect the side of woman, which have the same feelings as the man, andgave her a similar right of the husband, which is Khula '.

10-   Khul'right given by Islam to women, will be held accountable for how to use thisright, as restricted by Islamic jurisprudence(Shareah)restrictions and specialcircumstances.

11-   Islamforbade the man's force to his wife until she broke him, and obliged him toreturn what was taken from her if he did, otherwise it would be illegal gain.

12-   Al-Khula'is the subject of most of the precepts. It may be permissible, hated, orforbidden.

13-   Khula’offsetting by the parties, and therefore may be the husband and wife to reversehis claim in the breach before the acceptance of the other party, and beforethe departure of the Council (court).

14-   Thestripping band isanannulment if it is signed by the word khula ', or itsrelevant wards, and if it is signed with the word of divorce, or its relevantwards then it was a divorce.

15-   TheProphet (peace and blessings of Allah be upon him) said to Thaabit: “Take backyour garden, and divorce her.” This indicates that it is obligatory and doesnot indicate guidance and reform.

16-    “Who’s divorce is right, his Kulla’is to, soit is permissible to take off (Kulla’) the indecent, and it is not right totake off (Kulla’) the young and the insane, but the father's disobedience tohis young or insane son is permissible if he sees it as an interest.

17-   Takingoff (Kulla’) the deadlysick husband's is permissible and effective, whether thedowry of ideals or less, because if he divorced without compensation it will beright, but because with compensation is right and more likely, so that theheirs do not miss their rights by this Kulla’.

18-   Itis right to take off (Kulla’)the deadly sick wife whenever it is known on theone hand, because it is compensation as sale, from this side it is generally asthe Kulla’ of a normal wife.

19-   Itis permissible to give khula 'during menstruation or puerperal discharge or inthe case of Toher, which he has intercourse with.

20-   Thereward for khula 'should not exceed what the husband gave to his wife from thedowry.

21-   21 -It is permissible in Kulla’ to be done without compensation, because it is acontract based on mutual consent, where compensation is not required if theoffer is accepted.

22-   Thecompensation may be in khula 'for some benefits and rights.

23-   Itis permissible in the khula' to have a dowry of a divorced woman ascompensation,whether the dowryis accelerated taken or delayed, because thedeferred dowry is debt in the case of the husband.

24-   Itis not permissible to make a reward in khula 'to give the wife the right tolive in the house, even if the husband stipulated that, because it is a rightto Allah and to invalidate what is right for Shareah is invalid.

25-   Alimonycan be a compensationof khula ', because it is the wife’s right, and she hasthe right to invalidate her right.

26-   Itis permissible in the reward of khulato be a housing subsidy.

27-   Itis permissible to make breast-feeding in lieu of Kulla’. If the father isallowed to rent another breast-feeding, it is preferable that the mother of thechild be breastfed with him, and her rental money will be as a Kulla’ reward.

28-   Theright of custody may not be waived; it is a right of the child and not of hismother;so it is better for the child to be with his mother.

29-   Thewife's legal and financial rights shall not be waived due to Kulla’.

30-   Thereis no requirement for a specific phrase or wording in Kulla’which both partiesare required, each separation is with a reward considered a correct form.

31-   Itis not permissible for khula 'to take place by exchanging.

32-   Itis not permissible to return in the form of khula ', because the wisdom ofkhula' is that the woman owns her own decision, and it is completely free fromher husband, and she is rid of the marital strife.

33-   Powerof attorney in khula 'is permissible from each of the spouses and one of themalone.

34-   Thehusband's agent or the wife's agent in khula should do both of them that wouldbenefit his client, so the husband's agent will not be decrease of what he isentitled to, if he is able to increase it, let him do so as well as the wife'sagent,if he was able to take it less than he did.

35-   Itis permissible for a divorced woman (in the broke up case) to ask for Kulla’ ifshe wants,then she has the right to do so,because she is a wife and still underthe authority of her husband.

36-   Whenthe disagreement in the amount of the reward or its type, it is for the wife todecide, the Prophet peace be upon him said: (Right on the defendant), and theseparation is complete.

37-   Khula' if there is mutual consent between the spouses there is no need to thejudge's attend and permission, and if it resulted from division and conflictbetween the spouses, his presence and permission is absolutely necessary toresolve the dispute and conflict after the khula'.